BALKAN:MOST, a balkáni zene ünnepe

Ha egy utcai fesztivál lehet teltházas, a BALKAN:MOST-nak sikerült. Veszprém, Európa Kulturális Fővárosa történelmi belvárosában 3 napon keresztül több mint 7000 látogató táncolt, énekelt, kapcsolódott a térség sokszínű zeneiségéhez. A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa legfontosabb világzenei programja nemcsak 32 szabadtéri koncerten hozta közelebb a Balkán kurrens zenei arcát, de egy kiemelt szakmai eseményen a szakemberek is rengeteget tanultak a Balkán zenéjéről és a zeneiparról.

Napfény, tört ritmusok, baklava

A megnyitón Mike Friderika, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa képviseletében kiemelte, a Balkán zenéje kiemelt helyet tölt be a város szívében és a BALKAN:MOST tovább színesíti Veszprém kulturális profilját.

A programfejlesztési igazgató szavait szó szerint tapasztalhatta meg az a többezer látogató, akik a történelmi belvárosban ugráltak a bosnyák ska punk ütemeire, hallgattak a cappella népdalokat, vagy kísérleti elektronikát és persze olyan világsztárokat mint Manu Chao. 3 nap alatt átfogó zenei körképet kaphattunk a Balkánról:  a térség 9 országából 32 fellépő mutatta meg annak sokrétű hagyományát és izgalmas jelenét.

Még soha nem volt ekkora balkáni buli országunkban, de jó eséllyel még maga a balkán félsziget sem látott ekkora stílusgazdagságot egyszerre, egy zenei eseményen: minden volt az R’n’B-től a jazzig; rock, sevdalinka, lăutărească és elektronikus irányzatok is szerepeltek egymás mellett, megtöltve Veszprém utcáit.

Balkáni hangulat hömpölyög az utcazenészek városában

Veszprém az Utcazene Fesztiváljáról is lett híres, így nem meglepő, ha az UNESCO Zene Városa címét is viselő város tárt karokkal fogadta a laza balkáni zenészeket. A spontaneitás minden pillanatban érezhető volt: Daniele Sepe koncertjén egy magyar népdalénekes is csatlakozott az egyik dalhoz, Koszika csettintgetős játékkal nevettette a közönséget. A Dubioza többgenerációs teltházas bulit csinált, Almir Hasanbegović a közönség közé vetette magát, de az éneket nem hagyta abba. Az Oratnitza annyira felpörgette a hallgatóságot, hogy a koncert végeztével több százan táncoltak tovább - spontán táncházzá alakítva a teret. 

A szombati napon Zarina Prvasevda gyönyörű hangja lelkekig hatolt, megágyazva Marina Satti érzéki R’n’B-jének. A szerencsések a forradalmár  headliner, Manu Chao koncertjére is bejutottak, és így részesülhettek az exkluzív, több órás endorfin folyamban, amit az utcazenészből világsztárrá vált ska partizán vezényelt le.

Hídépítés zenén keresztül

A zenei örömünnepet háromnapos szakmai program, nagyszabású konferencia kísérte, több száz európai, magyar és balkáni résztvevővel. A fesztivál a MOST projekt egyik összegző eseménye, azé a négyéves átfogó vállalkozásé, ami a magyar Hangvető vezetésével, 4 szakmai pilléren nyugvó programmal integrálja a térség alkotóit és zenéjét az európai piacon. 

“Ez a legfontosabb esemény, ami a projektünk sikerét megmutatja, olyan, mint egy záróvizsga. Csak ez esetben az ünneplés már a vizsga alatt elkezdődött.” fogalmazott a Hangvető programigazgatója és a MOST egyik megálmodója Weyer Balázs, a konferencia megnyitóján.

A Kreatív Európa társfinanszírozásával megvalósuló projekt több száz zeneipari szakember, köztük  32 zenekar, 100 fiatal menedzser és 60 fesztivál karrierjét segítette  képzéssel, kapcsolatokkal, mentorálással, gyakornoki programokkal, fellépési lehetőségekkel, pénzügyi támogatással. Az ő útjukat ünnepelte a BALKAN:MOST konferencia, utat adva az újabb együttműködéseknek, amelyet a koncerteken kívül célzott networking események céloztak.

Felhalmozott kapcsolati tőke

“Nagy lendületet adott nekünk a MOST, új kapcsolatokat. Rengeteget tanultunk a zeneiparról” -Katerina Dimitrovska, az észak-macedón Perija zenekar tagja így foglalta össze a zenekar tapasztalatait. 

Christine Semba a WOMEX színeiben és a Hangvető programigazgatója Weyer Balázs is a projekt hosszútávú hatásait emelték ki – az annak nyomán kiépült tartós kapcsolatokat és elköteleződést. A személyes kapcsolatok fontosságát, és a folytatás igényét hangsúlyozta a nemzetközi szaktekintély Simon Broughton, a vezető vilégzenei magazin, a Songlines szerkesztője és olyan balkáni szakemberek, mint Rok Kosir, a Sloven Music Information Center egyik vezetője, manager és Emir Fulurija, az újonnan nyílt horvát exportiroda vezetője. A visszajelzésekből egyértelmű volt: a MOST teljesítette küldetését, de az nem ért véget, a balkáni zeneipar további figyelmet és építkezést igényel.

A nemzetközi szakembergárda kiemelt figyelemmel kísérte a feltörekvő balkáni előadókat, új kapcsolatok, meghívások születtek Veszprém festői helyszínein. A maga nemében egyedülálló szakmai esemény házigazdájaként a város is újfajta láthatóságot nyert, mint jelentős kulturális, zenei központ, ahol nyitottság fogadja a stíluskavalkádot és külföldi szakembereket.

Fotó: Kovács Bálint

Hozzáférhetőség

Amennyiben nehézségekbe ütközik oldalunk böngészése során, válasszon az alábbi hozzáférhetőségi lehetőségeink közül!